Meditation, Mindfulness och Qigong, vad är skillnaden?

Jag fick frågan under en qigongklass härom veckan. Eftersom jag, förutom Mindfulness, även undervisar i qigong och meditation så tänkte jag försöka beskriva skillnader och olikheter mellan de olika teknikerna.

Alla tre tekniker innehåller meditation som bas men på lite olika sätt. Qigong är meditation i rörelse, traditionell meditation fokuserar på att släppa alla tankar medan Mindfulness fokuserar på att rikta sin uppmärksamhet.

Genom att meditera 30 minuter om dagen under 8 veckor så har forskare kunnat på visa fysiska förändringar i hjärnan. Vänster sida i frontalloben växer (lugn, lycka och empati) medans höger sida minskar (ilska, rädsla och ledsenhet). Även mängden grå substans i hjärnan ökar, d.v.s.antalet hjärnceller ökar.

Några av de effekter meditation ger är:

  • Ökat lugn. Nivån av stresshormonet kortisol går ned (redan efter en vecka) vilket i sin tur ger:
    • Minskad stressnivå
    • Snabbare återhämtning
    • Bättre sömn
  • Förändringar i frontalloben ger ökad lycka och empati samtidigt som rädsla och oro minskar.
  • Ökad kroppsnärvaro och medvetenhet om kroppens signaler. Det blir inte lika lätt att köra över kroppen längre.
  • En förmåga att ta bättre beslut, dels genom att man börjar lyssna på kroppen och dels för att det blir möjligt att tänka nya tankar först när det dagliga tankebruset försvinner. Kreativiteten ökar.

Qigong ger ytterligare hälsoeffekter eftersom vi samtidigt rör oss långsamt till rörelser som är anpassade för att öka:

  • Flödet i kroppen av bl.a. lymfsystemet, vårt immunförsvar, som ökar kroppens förmåga till självläkning. Vi blir friskare och piggare.
    • Även blodflödet ökar och kroppens förmåga att transportera bort slaggprodukter.
  • Smidighet och balans
  • Rörelseförmågan i våra leder
  • Styrkan i kroppen och minska risken för skador. Qigong är ett komplement till annan fysisk träning. När vi rör oss långsamt så tränar vi stabiliteten.

Mindfulness ökar insikten om oss själva genom uppmärksamhetsträning där vi omväxlande riktar uppmärksamheten mot vår kropp, våra tankar och våra känslor. Det i sin tur ger:

  • Ökat fokus och koncentration, skärpa
  • Insikt om din kropp, dina tankar och dina känslor och hur de påverkar dig.
  • Förmåga att göra andra val. Det är först när du är medveten om dina tankar och känslor som du kan agera annorlunda och bli pro-aktiv istället för reaktiv, t.ex.
    • Hur du hantera smärta
    • Kunna släppa oro
    • Bryta negativa beteenden

Inom Mindfulnessträningen arbetar man även aktivt med ett antal viktiga attityder:

  • Acceptans
  • Medkänsla (även med dig själv)
  • Icke-dömande
  • Icke-strävande
  • Tålamod
  • Öppenhet
  • Nybörjarsinne
  • Konsten att släppa taget
  • Kärlek
  • Humor

Jag hoppas att det här har gett dig en tydligare bild över likheter och skillnader mellan de tre olika teknikerna. Om du är intresserad av att bredda det du gör idag så har du flera möjligheter efter påsk.

Mindfulness
Start 11/4, onsdagar kl. 17:30-19:00
3 tillfällen, 1195:-

Du får även ett online-program där du kan träna på egen hand efter kursens slut.

Qigong
Start 9/4, måndagar kl. 18:50-19:50
8 tillfällen med uppehåll för Valborg, 1590:-

Klangmeditation
Lördagar kl. 10:30-12:00
3 tillfällen, 14/4, 21/4 och 5/5
350:-/gång eller 945:- för alla 3 tillfällen

Varmt välkommen!
Anna-Carin

Glad påsk!

Jag vill önska er alla en riktigt skön påsk. Det känns härligt att våren äntligen är på väg även om helgen ser ut att bli lite grå och kall.

140414_kycklingar_jpg-295x300Jag har varit flitig så nu ligger hela höstens schema uppe på hemsidan både när det gäller qigongkurser och klangmeditationer. Observera att jag lagt in ett extra tillfälle med klangmeditation i vår, lördagen den 6/5, så det finns två tillfällen kvar i vår. Jag har även planerat in en kurs i klangmeditation och klangmassage i vår om du är intresserad.

Som vanligt är det BOKA-TIDIGT-RABATT. Om du bokar in dig på en qigongkurs till hösten innan 31/5 så får du 200:- i rabatt på kursavgiften.

Varmt välkommen!
Anna-Carin

eastereaster

Hösttermin med Qigong och Klangmeditation

Äntligen drar höstterminen igång imorgon! Det ska bli så kul att få träffa alla er härliga människor igen och skönt att komma igång med träningen igen. Jag måste erkänna att jag har varit ganska dålig på att träna i sommar.

Qigong

Jag har 2 nya grundkurser i höst men bara 1 ledig plats på den kurs som börjar den 22/9. Om du går och funderar på att börja eller har en vän som du tror skulle gilla qigong så är det hög tid att anmäla sig.

Jag har även 2 fortsättningskurser med 1 ledig plats på måndagar och 2 lediga platser på tisdagar. I höst håller jag ”De inre organens balansering” där vi med ljud och rörelser jobbar på djupet med våra inre organ; hjärta, lungor, njurar, lever och mjälte/bukspottkörtel.

Klangmeditation

KlangmeditationJag kommer att ha klangmeditation på lördagar hos Din Hälsa på Hagagatan 6 mellan 10:30-12:00 som tidigare terminer. I höst är det 6 tillfällen: 10/9, 17/9, 1/10, 8/10, 15/10 och 22/10.

Jag kommer även att ha 3 tillfällen på tisdagar hos Hälsa utan Gränser på Idungatan 14 mellan kl. 19:30-20:30 den 20/9, 27/9 och 4/10.

Som vanligt får du rabatt om du anmäler dig till flera tillfällen samtidigt. Det är många som redan har bokat in sig, speciellt den 1/10 så även här bör du anmäla dig snart för att vara garanterad plats.

Jag kommer att resa en hel del i höst och har därför inte möjlighet att hålla fler klangmeditationer.

Kursen i att hålla klangmeditation kommer jag bara att hinna hålla en gång i höst och det kommer troligtvis bli i mitten på december.

 

Hoppas att vi ses snart!

Fredagstress?

Gör du som alla andrar en fredag – stressar hem för att kunna ta det lugnt?

Har du hamnat i fel kö till kassan och känner hur stressen grabbar tag i dig?

Ypperligt tillfälle att träna medveten närvaro och välja hur du vill reagera. Börja med några andetag och hitta kontakt med kroppen. Acceptera situationen. Tillämpa tålamod och icke-dömande. Omfamna den som krånglar med generositet och vänlighet.

Nu när du är medveten om din reaktion på händelsen, hur vill du då agera?

Trevlig helg på er!

Dörren till Mindfulness

Intention

På mina kurser brukar jag prata om vikten att ha en intention för allt man gör. Att ha en intention innebär att man gör det tydlig för sig själv inte bara VAD det är man tänker göra utan även VARFÖR man gör det.

Nyligen har det spridits ett klipp på Youtube som tydligt visar hur resultatet påverkas när man inte bara vet vad man ska göra utan även varför. Klippet är på ca 3 min. Titta här.

Om du gör det tydligt för dig själv varför du gör en sak så är sannolikheten betydligt större att du får det resultat du önskar jämfört med när du utför samma aktivitet slentrianmässigt.

Ett vardagsexempel: Vad tror du skillnaden kan bli om du hämtar barnen från dagis med autopiloten inkopplad, kanske redan fokuserad på middagen, jämfört om du redan innan du går från jobbet tydliggör för dig själv hur du vill att hämtningen ska vara, både för dig själv och barnen? Vilken intention vill du ska bli uppfylld?

Ett jobbexempel: Du har ett möte på jobbet och vet, i bästa fall, vad du förväntas bidra med. Om du också vet varför så är det ännu bättre. Men hur är det med ditt eget vad och varför? Vad är din intention med mötet? Vad vill du uppnå med den timme du sitter där? Ofta glömmer man fråga sig själv den frågan och lämnar resultatet mer eller mindre åt slumpen.

Din egen intention med ett möte på jobbet kan vara att få svar på vissa frågor, lösa ett visst problem, få ett visst beslut taget etc. Det kan även vara mer ”mjuka” intentioner som att ni ska ha roligt på mötet, du vill känna dig inspirerad och motiverad efteråt etc.

Jag repeterar, oavsett vilka dina intentioner är så är sannolikheten betydligt större att de uppfylls om du tydliggjort för dig själv innan vilka de är. Prova! Vad har du att förlora?

Medveten närvaro

Genom att vara medvetet närvarande, Mindful, så ger du dig själv små mikropauser under dagen som gör det möjligt att börja reflektera över vad du gör och varför du gör det, dina intentioner.

Om du dessutom känner dina egna prioriteringar över det som verkligen är viktigt för dig i livet så blir det enklare att sålla bland alla ”måsten” och fokusera på det som verkligen leder dig dit du vill gå.

Dörren till Mindfulness

Nu kommer vi äntligen till själva dörren. När man går igenom en dörr så brukar det ofta betyda att du avslutar en aktivitet och påbörjar en annan. Du går till jobbet, kommer hem, går in på ett möte, går på lunch, går in i sovrummet för att sova etc.

Låt dörren bli en påminnelse om att mentalt avsluta och släppa föregående aktivitet och reflektera över dina intention inför nästa aktivitet. Slut ögonen en stund och spela upp en film inom dig där du antingen trycker ned handtaget på en dörr eller att du symboliskt går igenom själva portalen samtidigt som du stannar upp någon sekund, tar ett djupt andetag och reflekterar över dina intentioner. Spela upp filmen för dig själv ett par gånger tills du upplever att du har en mental koppling mellan att passera en dörr och att andas & reflektera över din intention.

Nu är du igång!

Vill du veta mer?

Tycker du att det här verkar intressant och vill lära dig mer så är du välkommen till nästa kurs som börjar den 9/3. Vi träffas 6 onsdagskvällar kl. 18:00-19:30. Läs mer och anmäl dig här. Under kursen får du bl. a. verktyg för att:

  • Stressa mindre och börja sova bättre, bli piggare och gladare
  • Börja agera istället för att reagera, sluta gå på autopilot
  • Sätta viktiga mål
  • Prioritera och planera, göra rätt saker som ger maximal effekt
  • Bli mer fokuserad och effektiv, hitta flow i det du gör och förbättra minnet
  • Hitta dina inre drivkrafter, din inre motivation, för att nå dina mål
  • Lära känna dig själv bättre. Identifiera dina tankar, känslor, värderingar, valda sanningar och vanor som tjänar mig respektive hindrar dig.
  • Bli mer innovativ och kreativ
  • Kunna hantera konflikter bättre

Välkommen!

Snart jul

10% rabatt om du bokar innan julTiden före jul kan vara ganska hektisk så passa på att vila och andas i de små pauser som ändå finns. Det har varit ganska trendigt på sista tiden att lägga ifrån sig mobilen och paddan och återgå till en gammal vanlig hederlig telefon. Idén är inte så dum. För att orka med det höga tempot behöver även hjärnan på vila.

Tips på hur du får din hjärna att vila som tar max 2-5 minuter:

  1. Stirra tomt ut i rymden. Tänk dig att du sitter på ett tåg och tittar ut genom fönstret. Du ser verkligheten passera förbi utanför utan att egentligen fästa blicken på något speciellt. Använd det seendet och bara stirra tomt ut i rymden under 5 minuter. Försök att inte fastna i någon speciell tanke utan låt tankarna komma och gå som de vill. Det här ger hjärnan vila och ökar kreativiteten.
  2. Fokusera på andningen. Om du har möjlighet, sätt dig bekvämt och slut ögonen. Fokusera på din andning. Uppmärksamma dina andetag och hur varje andetag påverkar kroppen:
    • Var i kroppen märker du andetagen?
    • Hur känns andetagen i kroppen?
    • Andas du snabbt, långsamt?

    Genom att få ned andningsfrekvensen till 6 andetag, eller färre, per minut under 2 minuter så slår hela din kropp om från stress till lugn.

  3. Meditation. Genom att meditera ger du hjärna tid för vila och återhämtning. det kan vara sittande meditation men qigong eller yoga fungerar precis lika. Även promenader ute i naturen är en form av meditation. Om du vill kan du prova ett qigongpass på 3 minuter på min hemsida: 3 min qigong.

Så ta det lugnt och njut av julen! Om du är sugen på att träna qigong till våren eller komma på klangmeditation så är vårens schema uppe nu: kursschema.  Om du bokar innan jul får du dessutom 10% rabatt.

pepparkakor

Kursschema för våren

Tänk att det redan är 2016 snart och första advent om bara en dryg vecka. Tiden går verkligen snabbt.

Julklappstips: Varför inte ge bort en qigonglektion eller en klangmeditation?

Det kanske känns lite tidigt ännu men jag har redan planerat in våren och lagt ut alla kurser på hemsidan för våren 2016. Det kommer troligtvis att tillkomma kurser bl.a. i Mindfulness men det kommer jag att informera om löpande.

Du missar väl inte qigongkursen för hundägare som börjar tisdagen den 12 januari mellan 11:30-13:00 i Bromma. Det är ett nytt samarbete med Glada Jyckar.

qigong för hundägare

Tips på intressant föredrag

Den 30/9 så kommer Daniel Goleman och håller en föreläsning på medborgarskolan som jag tror kan vara väldigt intressant. Jag har anmält mig och om du tänker gå så hör gärna av dig så kan vi kanske gå dit tillsammans.

Jag citerar från Medborgarskolan:

I samband med Dalai Lamas 80-årsdag fick psykologen Daniel Goleman ett spännande uppdrag. ”I över tre decennier har jag varit vän med Dalai Lama, och när hans inre krets frågade mig om jag skulle vilja sätta mig ner med honom och skriva en kort, tillgänglig bok om hans vision för världens framtid var svaret självklart ja.” En unik och inspirerande föreläsning om hur vi tillsammans kan förändra världen i positiv riktning.

Hur skapar vi en bättre värld? Vad kan man som enskild människa göra? Var finns de krafter som kan forma framtiden?
Det finns inget magiskt svar utan snarare otaliga lösningar, stora som små. Det räcker inte att enbart stödja en ädel sak, säger Dalai lama – vi måste själva bidra.
Under det senaste halvseklet har Dalai lama väglett människor i konsten att ta hand om sina inre liv. I den nyskrivna boken Godhetens kraft uppmanas vi istället att blicka utåt, och se bortom oss själva.
Dalai lamas vision kallar på oss. Oavsett vem vi är och var vi kommer ifrån kan vi vara en del av godhetens kraft – genom att visa tolerans, öppenhet och medkänsla.

För er som inte känner till Daniel Goleman så var det han som satte termen Emotionell Intelligens, vanligtvis kallat EQ, på kartan på 90-talet. Han visade på att EQ är minst lika viktigt som IQ på en arbetsplats, kanske t.o.m. viktigare. Mindfulness är idag erkänd väg för att öka sitt eget EQ. Eftersom jag precis är i faggorna att lansera min nya Mindfulness-kurs baserat på Golemans arbete så tycker jag att det ska bli otroligt spännande!

Du kan anmäla dig här

 

Boka-Tidigt-Rabatt

Boka-Tidigt-Rabatt
10% rabatt om du bokar och betalar till någon av höstens kurser senast den 16/8. Gäller även klippkort till klangmeditation.

Ljus på UtöHoppas att ni har en skön sommar trots det kalla vädret. Den här sommaren har för mig mer handlat om att renovera inomhus, plocka svamp och läsa bra böcker än att sola och bada. Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Höstens kurser drar igång redan den 23/8 med en heldags grundkurs i Qigong.

Terminskurserna i Qigong startar måndag 24/8 kl. 17:15-18:15 på Hagagatan 6 och tisdag 25/8 kl. 17:30-18:30 på Idungatan 14. Alla kurser är nära Odenplan.

Fortsättningskurs ”De inre organens balansering” startar upp tisdagen den 25/8 kl. 18:50-20:20 på Idungatan 14. Observera att varje tillfälle är 1,5 h.

Det kommer att vara Klangmeditation varje tisdag mellan 18:50-19:50 på Idungatan 14 med start den 25/8. Det är möjligt att komma enstaka gånger eller köpa klippkort. Du hittar mer info under klangmeditation.

Dagens skörd

Sola säkert i sommar

Norska konsumentmyndigheten har testat solskydd i jakt på innehåll av nanopratiklar samt hormonpåverkande- och allergiframkallande medel. Läs resultatet här.

Nanopratiklar är speciellt farligt när man använder sprayburkar eftersom innehållet sprids i luften och det är lätt att få ned nanopartiklar direkt i lungorna.

Det som är förvånande är att Nivea får så dåliga resultat. Självklart sprang jag direkt och kollade vad jag hade för solkräm hemma – Puh, det var Eucerin som fått grönt ljus på samtliga tester.

Så – välj en trygg solkräm i år!