3 tips på att hantera stress!

Hur kommer det sig att vissa verkar tåla mer stress än andra? Är det bara mig det är fel på? Alla andra verkar ju klara av det här! Jag borde kunna fixa det här!

Vaknar du på natten och har svårt att somna om? Biter du ihop käkarna, rynkar pannan eller drar upp axlarna just nu? I så fall är det symptom på stress. Stress kan även kännas som ett tryck över bröstet som gör det svårt att andas.

Stress

Stress uppstår inte bara i situationer i då det är mycket att göra utan orsaken bakom stress är främst en känsla av brist på:

  • Egen kontroll över situationen
  • Upplevt stöd från omgivningen
  • Mening med det vi gör

När man är stressad så finns det egentligen bara två saker att göra, antingen så förändrar man sin situation eller så ändrar man sin inställning (attityd) till situationen.

Att ändra attityder är inte enkelt och en förutsättning för att kunna göra det är att man börjar lyssna mer på dig själv. Vilka tankar har du? Vad signalerar din kropp till dig? Det är därför metoder som mindfulness, meditation och qigong har visat sig vara så effektiva när det gäller att lära sig hantera stress.

En annan positiv effekt av att t.ex börja träna qigong är att påverkar kroppen att slå om från ”stressläge” till ”lugnläge” och det i sin tur påverkar nattsömnen positivt. Många upplever att det är enklare att kunna släppa alla tankar som far runt i huvudet med meditation i rörelse som qigongen är. Läs mer om min kurs i stresshantering.

3 snabba (och billiga) tips för att hantera stress

  1. Andas! När vi är stressade så tenderar vi att dra upp axlarna vilket gör att det blir mycket svårare att andas. Sätt dig bekvämt på en stol med båda fötterna på marken. Slut ögonen och notera din egen andning i 5 minuter. Var känns andningen i kroppen? Vilken näsborre andas du igenom? Släpp ned/lyft upp axlarna och notera hur din andning förändras. Klarar du inte av 5 minuter i början så var snäll mot dig själv: uppskatta att di kanske kunna sitta i 2 minuter utan att titta på klockan. Med tiden kommer du att upptäcka att du kan sitta längre och längre.
  2. Ha kul! Att stressa dränerar dig på energi och det är viktigt att fylla på. Vad gör dig glad? Är du väldigt trött och sliten så uppskatta glädjen i det lilla. Att orka njuta av att solen skiner, äta mat du tycker om eller lyssna på musik som gör dig glad brukar de flesta orka med.
  3. Promenera! Att promenera i naturen har forskningen visat fungerar bättre än allt annat när det gäller att må bra. Naturen har en lugnande inverkan på kroppen och vi mår bra av att få frisk luft och röra på oss. Att promenera stimulerar dessutom hjärnan då vi arbetar diagonalt med kroppen

Njut