Snart jul

10% rabatt om du bokar innan julTiden före jul kan vara ganska hektisk så passa på att vila och andas i de små pauser som ändå finns. Det har varit ganska trendigt på sista tiden att lägga ifrån sig mobilen och paddan och återgå till en gammal vanlig hederlig telefon. Idén är inte så dum. För att orka med det höga tempot behöver även hjärnan på vila.

Tips på hur du får din hjärna att vila som tar max 2-5 minuter:

  1. Stirra tomt ut i rymden. Tänk dig att du sitter på ett tåg och tittar ut genom fönstret. Du ser verkligheten passera förbi utanför utan att egentligen fästa blicken på något speciellt. Använd det seendet och bara stirra tomt ut i rymden under 5 minuter. Försök att inte fastna i någon speciell tanke utan låt tankarna komma och gå som de vill. Det här ger hjärnan vila och ökar kreativiteten.
  2. Fokusera på andningen. Om du har möjlighet, sätt dig bekvämt och slut ögonen. Fokusera på din andning. Uppmärksamma dina andetag och hur varje andetag påverkar kroppen:
    • Var i kroppen märker du andetagen?
    • Hur känns andetagen i kroppen?
    • Andas du snabbt, långsamt?

    Genom att få ned andningsfrekvensen till 6 andetag, eller färre, per minut under 2 minuter så slår hela din kropp om från stress till lugn.

  3. Meditation. Genom att meditera ger du hjärna tid för vila och återhämtning. det kan vara sittande meditation men qigong eller yoga fungerar precis lika. Även promenader ute i naturen är en form av meditation. Om du vill kan du prova ett qigongpass på 3 minuter på min hemsida: 3 min qigong.

Så ta det lugnt och njut av julen! Om du är sugen på att träna qigong till våren eller komma på klangmeditation så är vårens schema uppe nu: kursschema.  Om du bokar innan jul får du dessutom 10% rabatt.

pepparkakor

Kommentera